Recensie: Avengers: Infinity War (2018)

11 mei 2018 door Jade

00.511.522.533.544.55 4 uit 5

infinity war

Regisseurs: Anthony Russo, Joe Russo

Acteurs: Benedict Cumberbatch, Chadwick Boseman, Chris Evans, Chris Hemsworth, Don Cheadle, Elizabeth Olsen, Karen Gillan, Mark Ruffalo, Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Tom Holland, Zoe Saldana

In 2008 kwam Marvel met Iron Man. Ondertussen is de cinematic universe van Marvel 10 jaar oud en dit komt allemaal samen in Avengers: Infinity War. Het spektakel der spektakels. Langverwacht en dus zijn de verwachtingen ook hoog.

Om ook maar iets te begrijpen van deze film is het uitermate belangrijk dat je de voorgaande films van Marvel hebt gezien. Alle stukjes komen samen, van Captain America tot Doctor Strange tot Thor.  Zonder de voorkennis is de film een wazige samenstelling van ogenschijnlijk onbekenden die elkaar bij toeval ontmoeten om het einde van de wereld te voorkomen. Zelfs waarom en hoe de wereld, of eigenlijk het gehele heelal, in gevaar is, is al verteld in de vorige films.

De titel verwijst naar de zes infinity stones, deze zijn allemaal op een bepaalde manier naar voren gekomen in eerdere films. Samen vormen deze een wapen waarmee de drager werelden kan vernietigen bijna zonder een vinger op te tillen. Gamora’s (Guardians of the Galaxy) stiefvader Thanos is degene die deze macht wil grijpen en naar eigen zeggen het heelal wil redden van zijn eigen ondergang.

De film is een Marvel spektakel op en top. Kleurrijk en explosief. De special effects vliegen je om de oren, met name als je naar de 3D-versie gaat. Met het budget wat Marvel ondertussen heeft om films te maken is dit ook niet verwonderlijk. Kosten nog moeite worden gespaard om het tot een spectaculair geheel te maken. Er is geen moment van verveling mogelijk, het ene probleem is nog niet opgelost voordat het volgende obstakel alweer in de weg staat van het redden van het heelal. Verschillende verhaallijnen die langzamerhand samenkomen, bijna in een Love Actually-achtige stijl, geven meer en meer inzicht in hoe de Avengers moeten samenwerken om de ondergang te voorkomen.

Infinity War is groots. Dat is ook meteen wat het een ontzettend uitdagend project maakt. Dit verhaal verdiend namelijk meer dan een film van twee uur. Er is te weinig tijd om bepaalde zoektochten goed uit te diepen. Resultaat is dat zekere verhaallijnen wat afgeraffeld lijken. Ondanks de uitgebreide voorgeschiedenis in voorgaande films is het nog steeds te veel informatie om in één film te stoppen. De opbouw van de film is goed. Maar de uitwerking van het verhaal had beter en uitgebreider gekund als deze film toch was opgedeeld in twee delen.

Ondanks de zware kost is ook humor weer rijkelijk aanwezig. Slim geschreven dialogen en visuele effecten zorgen er voor dat er ook nog gelachen kan worden in een tijd van oorlog.

Avengers: Infinity War is absoluut het kijken waard voor de liefhebber. Ben je geen volger van Marvel dan is het niet aan te raden voor deze film naar de bioscoop te gaan. Niks houdt je tegen om eerst alle voorgaande films even te kijken, maar daar ben je wel een paar uurtjes zoet mee.

Een laatste opmerking: ‘a true Marvel fan stays seated until after the credits.’