Recensie: Deadpool (2016)

00.511.522.533.544.55 4,5 uit 5

deadpool 56031312 ps 2 s low

Acteurs: Ed Skrein, Morena Baccarin, Ryan Reynolds, T.J. Miller

Genres: Actie, Avontuur

Ga deze film alsjeblieft kijken!

Oh, je verwachtte een review die je helpt te bepalen of deze film het waard is om in de bioscoop te gaan kijken? Dan verklap ik alvast dat hij het echt waard is, maar lees gerust even verder.

Wie en wat is Deadpool eigenlijk? Deadpool is een alternatief soort superheld welke tot leven komt, nadat oud-Special Forces gediende Wade Wilson de diagnose terminale kanker krijgt te horen. Wade Wilson zou Wade Wilson niet zijn als hij niet toch een uitvlucht vind en hij ondergaat een experimentele geneeswijze om de kanker te slim af te zijn. Het experiment heeft echter een aantal bijwerkingen en Wilson verliest zo zijn soulmate en zijn gezicht. Reden genoeg voor een wraakactie op de man die dit veroorzaakt heeft. Een wraakactie met de nodige dosis humor.

16-jaar en ouder. Niet iets wat je verwacht met een superheldenfilm, maar absoluut terecht. Deadpool is een combinatie van sex, vloeken, scheten, en vieze grappen. Alles wat je kan bedenken waar het preutse Amerika op neerkijkt, kan je in Deadpool vinden. Het resultaat is dat Deadpool wellicht de eerste oprechte stripboek verfilming is. Deze versie van Deadpool laat de kortzichtige representatie van Wade Wilson in Wolverine ver achter zich. Een goedgeplaatste grap over deze eerdere verschijning van Wilson is natuurlijk een must en komt dan ook zeker langs. Hoofdrolspeler Ryan Reynolds en regisseur Tim Miller hebben er met de hulp van fans voor gezorgd dat deze film gemaakt werd en het is te zien dat er veel liefde is gestoken in dit project.

deadpool 56031312 st 5 s low3

Deadpool is een continue stroom van gevatte grappen en op elke situatie wordt even ad rem gereageerd door onze geliefde (super)held, daarnaast wordt menig klassieke film voor schut gezet door Deadpool. Een belangrijk onderdeel van de strip is het besef van Wilson dat hij onderdeel is van een verhaal, om deze reden spreekt hij het publiek ook meerdere malen rechtstreeks aan wat voor hilarische momenten zorgt. Dit is een relatief uniek fenomeen voor het soort film en het laat zien dat Deadpool de regels niet zo serieus neemt; niet in het dagelijks leven, maar ook niet in de kunst van het filmmaken.

Het is discutabel, maar het beste onderdeel van dit project is misschien wel de post-production. De marketing voor deze film is ontzettend goed uitgevoerd en heeft er voor gezorgd dat zowel fans als eerste ontdekkers van Deadpool halsreikend hebben uitgekeken naar de release datum. Door weinigzeggende trailers, gave banners en het bewaren van de beste grappen voor de daadwerkelijke film brengt Deadpooliets verfrissends in de uitgekauwde filmwereld.

De film is een lekkere mix tussen komedie en drama, maar zelfs de meest dramatische momenten worden door de hoofdrolspeler keihard onderuit gehaald. Deadpool durft, net als de strip, anders te zijn en dit is een gave toevoeging op de al bekende Marvel films als Iron Man  en Captain America. Hoewel het plot weinig nieuws brengt, getuigt de manier waarop het verhaal wordt verteld van de creativiteit van de filmmakers en is juist dat wat het waard maakt deze film te gaan kijken.

Trailer van Deadpool