Recensie: Focus (2015)

24 maart 2015 door Jade

00.511.522.533.544.55 3,5 uit 5

focus 15021504 ps 1 s low

Regisseurs: Glenn Ficarra, John Requa

Acteurs: Adrian Martinez, Dominic Fumusa, Gerald McRaney, Griff Furst, Margot Robbie, Robert Taylor, Rodrigo Santoro, Will Smith

Genres: Komedie, Drama, Misdaad

Na de flop After Earth had Will Smith een film nodig die hem weer in de kijker zou spelen. Met Focus slaagt hij hier verrassend goed in. In deze film speelt Smith een oplichter die aast op een grote buit. De focus van de film ligt echter niet op dit aspect van het verhaal, wat een verademing is voor de doorgewinterde filmkijker.

De film is opgedeeld in twee delen. Het eerste deel laat zien hoe Nicky (Smith) in contact komt met Jess en hoe hij haar de fijne kneepjes van het vak van oplichting en zakkenrollen leert. Het tweede gedeelte van de film laat zien hoe Nicky's leven er drie jaar later uitziet na de split met Jess. Hij is al zijn geld sindsdien kwijt geraakt en verdient zijn brood nu met ogenschijnlijk kleine oplichtpraktijken voor anderen. Naarmate de film vordert blijkt dat het allemaal wat ingewikkelder in elkaar zit dan in eerste instantie zo leek. Tijdens een klus komt hij oog in oog te staan met Jess, die vervolgens zijn plannen in de war schudt en zijn werk een stuk moeilijker maakt.

focus image 1

Focus is een zeldzame film die zijn titel overal incorporeert. Natuurlijk is dat makkelijk met een titel als deze, toch verdient de manier waarop het gedaan is een pluim. Cinematograaf Grobey herinnert de kijker constant waar de film over gaat: focus. Dit gebeurt door bepaalde shots onscherp te maken, maar ook door shots waar zoveel in gebeurt dat je nooit alles kan zien. Aan jou de taak om te bepalen wat belangrijk is voor het verhaal. Dit heeft als effect dat je een pion bent in het spelletje dat Nicky speelt.

Will Smith en Margot Robbie spelen uitstekend op elkaar in. Ondanks dat Robbie vrij onbekend is, behalve van haar rol in The Wolf of Wall Street, heeft ze geen problemen om naast Hollywood-veteraan Smith te staan. Er kan wellicht zelfs gezegd worden dat ze qua acteerprestaties Smith overstijgt in deze film.

focus 15021504 st 14 s low

Deze film voldoet in elk onderdeel aan de eisen van een succes en er is duidelijk te zien dat het proces na het filmen de aandacht heeft gekregen die het verdient. Alles komt geheel samen aan het eind en zelfs extra verhaallijnen die onbelangrijk lijken vallen als puzzelstukjes op hun plek in het leven van Nicky. Een bekende gedachte in film theorie is dat elke shot een betekenis heeft, en dit is absoluut het geval in Focus.

Al met al is het zeker de moeite waard om deze film te gaan kijken. Het is een leuke mix van genres en heeft wel wat weg van een combinatie van Now You See Me en standaard heist films. Als dit soort films je liggen zal Focus je niet teleurstellen. Schijn bedriegt en er is menig moment dat je denkt dat je de film snapt en dan is er toch weer een plottwist. Het is frustrerend, maar tegelijkertijd zorgt het ervoor dat de film uniek is. Er wordt afgeweken van een aantal Hollywood standaarden, vooral de standaard waarin alles minstens drie keer moet langskomen zodat de kijker maar snapt wat er gebeurt. Een must-see. Oftewel, welkom terug, Will Smith!

Trailer Focus

Focus | 2015

Gerelateerde films: After Earth  | Now You See Me  | The Wolf of Wall Street