Recensie: Irrational Man (2015)

18 augustus 2015 door André

00.511.522.533.544.55 3 uit 5

irrational man 48050673 ps 1 s low

Regisseur: Woody Allen

Acteurs: Emma Stone, Joaquin Phoenix, Parker Posey

Genres: Drama, Komedie

Sinds 1982 brengt schrijver/regisseur Woody Allen jaarlijks een speelfilm uit. Hierdoor zou je kunnen denken dat Allen op de automatische piloot zijn films schrijft en regisseert. De 15 Oscarnominaties bewijzen dat zijn films door de leden van ‘The Academy’ nog steeds gewaardeerd worden. Met Irrational Man levert Allen dit jaar zijn 23e film (van de 48 door hem geregisseerde films) op rij af. Zijn laatste film vertelt over een depressieve professor die weer een reden vindt om te leven. Is Allen nog steeds origineel of valt hij in de herhaling?

irrational man 48050673 st 14 s low

Abe Lucas (Joaquin Phoenix, Walk the Line), een professor in de filosofie begint zijn nieuwe baan op een universiteit bij Rhode Island. Aangeschoten en depressief loopt hij over de campus. Hij is suïcidaal, impotent, heeft een flinke muur om zich heen gebouwd en is eigenlijk alleen nog spraakzaam wanneer hij voor de klas staat. Ondanks al deze onaangename eigenschappen heeft hij toch een enorme aantrekkingskracht bij sommige vrouwen op de universiteit. Zo is studente Jill (Emma Stone, Birdman) geobsedeerd van haar nieuwe professor filosofie. Er groeit een vriendschap op tussen de twee en wanneer Abe en Jill tijdens een lunch het gesprek van een groepje mensen afluisteren, vindt Abe de inspiratie en een doel om weer een aangenaam leven te lijden.

Aanloop

Het verhaal is origineel te noemen, maar het is toch duidelijk een Allen-film. Korte scènes, begeleid door vrolijke muzikale stukken. In het begin is het nog onduidelijk waar het verhaal in de film heen gaat en lijkt het een licht dramatische film te zijn. Het kan de kijker enige moeite kosten om hiermee in het verhaal te komen, maar na de scene waarbij Abe en Jill het gesprek in het restaurant afluisteren en Abe de voorbereidingen voor zijn sinister plan uitvoert, begint de film meer op een komedie te lijken en komt er dan ook meer vaart in het verhaal.

irrational man 48050673 st 6 s low

Gouden duo

Het acteerwerk van de acteurs is prima. Phoenix draagt de film en Stone staat daarbij niet in zijn schaduw. Alle acteurs lijken door Allen geïnspireerd tot solide prestaties. Je gelooft Parker Posey (Superman Returns) als de verveelde, afhankelijke collega van Abe en Jamie Blackly (If I Stay) als het passieve vriendje van Jill, welke terecht teleurgesteld is in zijn relatie met Jill. Echter, de mooiste scenes zijn tussen Phoenix en Stone; wanneer ze samen zijn, halen ze het beste in elkaar naar boven.

Indrukwekkend

Irrational Man is niet het beste wat Woody Allen ooit heeft gecreëerd, maar het is een goede, fatsoenlijke film. Je raakt wel degelijk gefascineerd door het plot: het plan van Abe, en je wilt dan toch weten hoe het verhaal zich verder ontwikkelt. Of het uiteindelijk naar tevredenheid tot een einde komt, ervaart iedereen verschillend, maar de film is zeker de moeite waard om te zien. En wanneer je na afloop de bioscoop verlaat heb je zeker genoeg stof tot een interessant gesprek.

Trailer Irrational Man