Recensie: Man Up (2015)

2 juni 2015 door André

00.511.522.533.544.55 3,5 uit 5

man up 43008812 ps 1 s low

Regisseur: Ben Palmer

Acteurs: Dean-Charles Chapman, Harriet Walter, Henry Lloyd-Hughes, Ken Stott, Lake Bell, Olivia Williams, Ophelia Lovibond, Rory Kinnear, Simon Pegg, Stephen Campbell Moore

Genres: Komedie, Romantiek

De Britse regisseur Ben Palmer geniet in zijn thuisland al enige bekendheid dankzij de populaire televisieserie The Inbetweeners en de gelijknamige speelfilm die als afsluiter van de succesvolle serie fungeerde. Na het regisseren van diverse afleveringen van reeds bestaande komedieseries levert hij nu zijn tweede speelfilm af: de romantische komedie Man Up.

In Man Up maken we kennis met de alleenstaande Nancy (Lake Bell, What Happens in Vegas), die naar Londen afreist om, samen met familie en kennissen het veertigjarig huwelijk van haar ouders te vieren. Aangekomen in Londen ontmoet ze op het station de gescheiden Jack (Simon Pegg, Shaun of the Dead), die haar verwart met zijn blind date, de 24-jarige Jessica. Nancy grijpt haar kans en gaat hierin mee. Het klikt meteen tussen beiden en al snel komen ze samen in de meest hilarische situaties terecht. Het is alleen nog maar een kwestie van tijd tot Jack zal ontdekken dat Nancy niet zijn eigenlijke blind date is.

Man Up 1

Meer Kom dan Rom
In het begin van de film is het nog een beetje onduidelijk welke kant het op zal gaan: wordt het een film als Bridget Jones’ Diary of gaat het de kant van Bridesmaids op? Al snel blijkt dat de film niet de focus legt op alleenstaande vrouwen van boven de dertig jaar, maar juist op de komische aspecten van het leven. Wanner je de werkgeschiedenis van regisseur Palmer kent, is het overduidelijk dat hij door ervaring, zich meer thuis voelt in het komische genre dan in die van de romantische films. Mede hierdoor stijgt Man Up boven de meeste films van het genre romantische komedie uit. Met Olivia Williams (The Sixth Sense) en Rory Kinnear (Skyfall) in grappige bijrollen, is Man Up een onderhoudende romantische komedie geworden. Dit komt mede doordat de focus van de film meer op komedie ligt, dan op de romantiek en daar helpen de scherpe en geestige dialogen tussen Nancy en Jack prima bij.

Man Up 2

Formule
Natuurlijk heeft ook deze romantische komedie een formule af te werken, maar het lukt de film verrassend goed – vooral door de vele komische momenten, om de aandacht van de kijkers vast te houden. Helaas slaagt deze film er niet in om reeds gebaande paden te ontwijken. Standaard clichés en een tenenkrommend moment zijn vanzelfsprekend bij romantische komedies, maar gelukkig zijn deze minimaal en dit komt vooral ook door het goed geschreven script van Tess Morris (The Love Punch), die vooral door de humor en de herkenbaarheid van de karakters een prima eerste speelfilmscript aflevert.

Geheel gezien is Man Up een romantische komedie, die meer grappig is dan romantisch. Echter de vrolijke soundtrack met veel hits uit de jaren tachtig, alsook de geloofwaardigheid van de twee hoofdpersonen zorgen ervoor dat je na het zien van Man Up met een glimlach op het gezicht de zaal verlaat.

Bekijk hier de trailer van Man Up

Man Up | 2015