Recensie: Pak Van Mijn Hart (2014)

00.511.522.533.544.55 2,5 uit 5

pak van mijn hart cover

Regisseur: Kees van Nieuwkerk

Acteurs: Benja Bruijning, Chantal Janzen, Fedja van Huêt, Halina Reijn, Leo Alkemade, Loes Haverkort, Manuel Broekman, Marwan Kenzari

Genres: Komedie, Drama, Romantiek

Pak van mijn hart is Nederlandse romkom en tweede film van Kees van Nieuwkerk. Dat Kees nog veel moet leren blijkt uit het zien van de film. 'Een te makkelijke gooi'.

De laatste jaren verschijnen er steeds meer films rond de feestdagen, niet geheel onlogisch gezien dit de tijd van het jaar is dat bioscopen het best draaien en de meeste uren achter het beeld worden doorgebracht.

Ook dit jaar worden we getrakteerd op diverse films met een feestelijk karakter vol gezelligheid om de donkere laatste maanden van het jaar een beetje op te vrolijken. Een goed voorbeeld van een succesvolle donkere dagen film is Alles is liefde. Een film die veel overeenkomsten vertoonde met de film Love Actually uit 2003. Een ander groot succes van afgelopen jaar was de film Mannenharten uit 2013. Nu is het de beurt aan Pak Van Mijn Hart om de rol te vervullen van 'cosy donkere dagen voor kerstfilm'. Ja, de zoon van de snel reppende presentator die bijna dagelijks te zien is op NPO 1.

pak van mijn hart

Pak van mijn hart verteld het verhaal van twee broers. De behoorlijke arrogante soapster Tom die gespeeld wordt door (Benja Bruijning) en Niek (Fedja van Huêt) de zachtaardige gozer die het kledingverhuur bedrijf van de vader van beide runt. De vader van de twee broers zit in een inrichting voor psychiatrische patiënten en leeft in de waan dat hij enige echte Sinterklaas is. Goed gekozen wordt de sint gespeeld door Bram van der Vlugt, die jarenlang de enige echte sint speelde. Inmiddels zijn de feestdagen in aantocht. Rondom de feestdagen is het altijd hartstikke druk binnen het kledingverhuur bedrijf. Tot overmaat van ramp wordt Niek rond deze drukke tijd ook nog eens in de steek gelaten door zijn vrouw die gespeeld wordt door Halina Reijn.

pakm an mijn hart 2

Ondertussen begint het Sinterklaas feest steeds meer onder druk te staan mede door zijn concurrent de kerstman uit de USA. De kerstman weet dat sinterklaas hulp krijgt van pieten en vindt dat allemaal maar niks. Julia een zakenrouw uit Amerika probeert de kerstman in Nederland te pluggen, in de hoop hier een commercieel slaatje uit te slaan. Tom en Niek blijken beide erg geïnteresseerd in de verschijning van Julia. Maar doordat Julia, een nogal bijdehante attitude heeft drijft ze de twee broers weg van haar. De Knappe verschijning en haar commerciële intenties zorgen ervoor dat twee broers het begrip liefde gaan her evolueren. Julia blijkt een harde zakenvrouw.

Wat vinden wij

De film blijkt niet het succesvolle inkoppertje dat moet bijdragen aan gezellige feestdagen en lijkt vooral een makkelijke gooi te zijn naar het snel incasseren van euro's die gretig worden uitgegeven rond de feestdagen.

Dit is de tweede film van Kees van Nieuwkerk, zijn filmdebuut is Sterke Verhalen uit 2010. Dat kees nog veel moet leren blijkt uit het zien van de film. De film geeft ons het gevoel mee te willen liften op het succesnummer alles is liefde. Alles voelt aan als moeten, moeten acteren. Het geeft ons de indruk dat de acteurs er weinig zin in hebben. De film staat bol van de clichés. Een film als Pak Van Mijn Hart zou een warm en magisch gevoel moeten opleveren, daar slaagt de film niet in. Wij raden je daarom aan Alles Is Liefde op te zetten.

Bekijk de trailer van Pak Van Mijn Hart