Recensie: Project T (2015)

23 mei 2015 door Jade

00.511.522.533.544.55 4 uit 5

project t 40044076 ps 1 s low

Regisseur: Brad Bird

Acteurs: Brittany Robertson, Chris Bauer, George Clooney, Hugh Laurie, Judy Greer, Kathryn Hahn, Raffey Cassidy, Tim McGraw

Genres: Actie, Avontuur, Familiefilm, Fantasy, Mystery, Sci-Fi

Parallelle werelden, een glimps van de toekomst, en een sterrencast maken van het nieuwste Disney avontuur genaamd Project T een aangenaam geheel. De film heeft een duidelijke boodschap, eentje die elke bioscoopganger zou moeten wakker schudden. De film zelf vraagt zich echter al af of dit wel gaat gebeuren.

Misschien klinkt de titel Tomorrowland bekender in de oren. Dit is de originele titel, echter de Nederlandse release naam is dus Project T geworden. De boodschap van de film is hier niet minder om. Op een interactieve manier wordt de kijker meteen al mee gesleurd. Frank Walker, gespeeld door niemand minder dan George Clooney, trekt je mee in een project dat de wereld moet redden. Om dit uit te leggen haalt hij herinneringen op van hem als kleine jongen. Zijn passie was uitvinden en alles was mogelijk. Deze instelling zorgt ervoor dat hij door een klein meisje wordt meegelokt naar Tomorrowland tijdens de World Fair in 1964. Zijn uitvindingen komen hem echter duur te staan en hij wordt uiteindelijk verbannen van Tomorrowland en keert terug naar onze wereld. Jaren later ontvangt een slimme meid, genaamd Casey Newton, welke een nieuwsgierige aard heeft die niet altijd even goed voor haar is, eveneens een uitnodiging naar Tomorrowland. Ook haar verhaal en herinneringen worden geïnitieerd via de interactieve manier waar de film ook mee begon. Al snel wordt duidelijk hoe de levens van Frank Walker en Casey Newton met elkaar in contact zijn gekomen.

project t 40044076 st 1 s low

Al vanaf het begin is het duidelijk dat de vertolkster van Casey, Britt Robertson die bekend is van The Longest Ride, en Clooney het goed met elkaar kunnen vinden. De chemie tussen de twee is heerlijk en zorgt voor leuke momenten in de film. Clooney is overigens niet de enige grote naam op het scherm. Ook Hugh Laurie doet zijn intrede in het begin van de film. Laurie is bekend geworden met zijn rol als House in de gelijknamige serie. In Project T heeft hij wederom een lichtelijk pessimistisch personage te spelen. Toch is dit wel een compleet andere rol op vele vlakken en Laurie brengt dit verrassend goed tot leven.

Onverwachte wendingen in het verhaal houden de film interessant ondanks zijn vrij lange duur van iets meer dan twee uur. Dit komt vooral doordat het in eerste instantie lastig is in te schatten waar deze film heen gaat en wat precies de rol zal zijn van de hoofdrolspelers. Toch blijft het hoofdverhaal een good guys tegenover bad guys gebeuren, en is de film in dit opzicht dus niet vernieuwend.

project t 40044076 st 6 s low

Disney is bekend om zijn leuke details in films; vaak gebeurd dit in de animatiefilms, maar ook in Project T zijn er wat leuke referenties. Meest opvallend is dan toch wel de manier waarop de jonge Frank Walker in Tomorrowland terecht komt. Dit is namelijk via de welbekende It’s a Small World attractie welke je in onder andere Disneyland Parijs kan vinden.

Project T is een absolute aanrader. Het is te hopen dat de kijkers ook wat gaan doen met de informatie die ze hebben gekregen. Jammergenoeg zullen velen dezelfde instelling hebben als het karakter van Hugh Laurie, maar het gaat om die weinige mensen die wel actie ondernemen om zo de wereld een betere plaats te maken.

Trailer Project T