Recensie: Warcraft: The Beginning (2016)

4 juni 2016 door Jade

00.511.522.533.544.55 4,5 uit 5

warcraft the beginning 02037760 ps 9 s low2

Regisseur: Duncan Jones

Acteurs: Ben Foster, Callum Keith Rennie, Clancy Brown, Dominic Cooper, Paula Patton, Ruth Negga, Toby Kebbell, Travis Fimmel

Genres: Fantasy, Actie, Avontuur

Het wachten is voorbij. Eindelijk komt het verhaal dat door miljoenen mensen over de hele wereld is gespeeld tot leven. Deze mensen zullen nauwelijks teleurgesteld zijn, echter diegenen die niet bekend zijn met de spellen van Blizzard en de verhaallijn ervan zullen eerder verward raken door de vele verschillende personages die geïntroduceerd worden.

Een kort overzicht van het verhaal om juist die mensen over te halen dat Warcraft: The Beginning écht de moeite waard is. De film draait om de de orks die een nieuw thuis trachten te vinden. Hiervoor gebruiken ze gevaarlijke magie van de warlock Gul'dan om een portal te maken naar de wereld die Azeroth heet. Deze wereld wordt bewoond door de mensen, elven en dwergen. De rassen van Azeroth vormen samen de Alliance, terwijl de orks ook wel Horde genoemd worden. Wat in deze film misschien voelt als gemis, namelijk de afwezigheid van een duidelijke slechterik, is in feite een perfecte reflectie van het spel World of Warcraft, waarin je een kant moet kiezen: ben je Alliance, of voel je meer voor de Horde?

Blizzard Entertainment is een geldmachine in de game industrie. En dit is dan ook precies waar ze met de film de mist in gaan. De film is zo opgezet alsof elke kijker een groot fan is van de games en eventueel de boeken. Het probleem is alleen dat vele critici wellicht onbekend zijn met de franchise en om deze reden kunnen ze het verhaal niet eerlijk beoordelen. Wat erg jammer is, want het verhaal wordt goed neergezet. Een Star Wars-achtige introductie had kunnen helpen om het verhaal beter te begrijpen en zo het gat tussen gamers en niet-gamers kunnen dichten.

warcraft the beginning 02037760 st 7 s low2

Wat waarschijnlijk het meest verwarrende is is de hoeveelheid karakters die geïntroduceerd worden. Ze krijgen geen van allen een uitgebreide introductie, wederom omdat verwacht wordt dat men bekend is met deze personages. Het is dan ook erg belangrijk om goed op te letten om de onderlinge verhoudingen mee te krijgen. Als je de film beter wilt begrijpen als je niet bekend bent met de spellen zou het kunnen helpen om de boeken te lezen, en dan met name The Last Guardian.

Maar genoeg gezeur over wat niet goed gedaan is, want er is zoveel dat wel goed is! Allereerst: de orks. De grote, groene of bruine monsters komen tot leven met geweldige CGI en make-up. Ze lijken gigantisch ten opzichte van de mensen, wat compleet in lijn is met het spel. Ten tweede, de toverspreuken van de magiërs. Ze zijn duidelijk gebaseerd op de in-game runen, maar de manier waarop ze uitgevoerd worden in de film zorgt er voor dat het echt tot leven komt en het is bijna realistisch ware het niet dat het fantasy is. Over het algemeen genomen zijn de CGI en de special effects geweldig en met het 3D er bij voelt het bijna alsof je in Stormwind staat of door Daadwind Pass loopt.

warcraft the beginning 02037760 st 1 s low

De acteurs en actrices zijn ook uitstekend gecast. De meeste acteurs zijn geen grote Hollywoodsterren, ondanks dat ze misschien een grotere rol hier of daar hebben gehad. Dit is iets wat de film ten goede komt. Met name voor de fans zullen de in-game personages echt tot leven komen. Ben Foster is echt Medivh, en Dominic Cooper is Llane Wrynn, en na anderhalf uur kijken is ook Ben Schnetzer echt de jonge magiër Khadgar.

Geen fan van Warcraft of World of Warcraft? Geef de film toch een kans! Het is een geweldige uitvoering van spectaculaire uitzichten, special effects, en oorlogsgeweld. Hoewel personages dus weinig introductie krijgen zorgt dit er wel voor dat je als kijker je aandacht er bij moet houden (dus neus uit die telefoon!). Als je er van wilt genieten, dan zul je er van genieten!

Trailer van Warcraft