Recensie: Youth (2015)

28 oktober 2015 door Marieta

00.511.522.533.544.55 5 uit 5

youth 48050666 ps 1 s low

Regisseur: Paolo Sorrentino

Acteurs: Alex Macqueen, Ed Stoppard, Gabriella Belisario, Harvey Keitel, Jane Fonda, Laura De Marchi, Michael Caine, Paul Dano, Rachel Weisz, The Retrosettes

Genres: Komedie, Drama, Muziek, Romantiek

Youth is de nieuwe dramafilm van Paolo Sorrentino over twee oude mannen die terug kijken op hun leven in een Zwitsers resort. Fred (Michael Caine) is een gepensioneerde componist en Mick (Harvey Keitel) is bezig met zijn laatste filmscript als regisseur. De twee vrienden hebben een emotievol verleden en delen op een scherpzinnige en cynische manier hun vaardigheden en kennis met elkaar en de andere gasten. Sorrentino haalt met Youth het beste paard van stal. Youth is een innige film die een ode brengt aan herinneringen, tederheid en observaties.

Met Michael Caine en Harvey Keitel stort Paolo Sorrentino zich wederom op het leven van een oudere man in zijn nieuwe Engelstalige film Youth. In zijn vroegere werk, zoals La conseguence dell’amore lag de focus al op de oudere man en de veranderingen in zijn leven. Ook Sorrentino’s Oscarwinnende La grande bellezza uit 2013 concentreert zich op dit terugkerende thema. Zoals gewend van Sorrentino, wemelt het van de stijlvolle en briljante composities, onverwachte sequenties en filosofische luchtigheid over het leven.

youth 48050666 st 4 s low

Michael Caine weet met zijn optreden als gepensioneerd componist en dirigent een gevoelige snaar te raken. Al ruim twintig jaar bezoekt Fred ieder jaar het resort in Zwitserland. Ritme is de sleutel van zijn leven; krakende snoeppapiertjes, het voormalig leiden van een orkest en de gewoontes in zijn leven. De simpelheid die gepaard gaat met dit ritme komt samen in zijn meesterwerk uit zijn carrière als componist: “Simple Songs”. Wanneer Fred wordt benaderd door een ambassadeur van de Queen, weigert hij een laatste maal zijn meesterwerk uit te voeren.

youth 48050666 st 6 s low

Caine wordt in Youth bijgestaan door de excellente actrice Rachel Weisz in de rol van Lena, de dochter van Fred. Lena is getrouwd met de zoon van Mick, Julian (Ed Stoppard). Wanneer Julian Lena besluit te verlaten voor Paloma Faith raken de twee oude mannen verwikkeld in een ironische en emotionele situatie waarin hun rol als vader op de proef wordt gesteld. De relatie tussen Lena en Fred krijgt een diepere betekenis en de kennis van de oudere man opent de deuren voor een les uit het leven: de verlangens en idealen die we allen nastreven maar ook kunnen verliezen. De onwetendheid van kinderen tegenover de beweegredenen van hun ouders vindt zijn climax wanneer Lena beseft waarom Fred zijn “Simple Songs” niet meer wil uitvoeren.In een laatste poging zijn idealen vast te houden en uit te laten komen, werkt Mick daarentegen met al zijn moed aan zijn laatste filmscript samen met een jonge groep enthousiaste leerlingen. In zijn laatste project zal Brenda Morel (Jane Fonda) de hoofdrol vertolken. Ook in deze verhaallijn grijpt de film weer terug naar gemiste kansen, de kunst van het ouder worden en de urgentie van het (gedeeltelijk) loslaten van idealen.

Youth lijkt een melancholisch thema te bevatten. Toch gaat deze melancholie gepaard met een flinke dosis humor. De angst voor de dood, ouderdomskwalen, de kwetsbaarheid van het lichaam en de schoonheid van de jeugd bieden de mogelijkheid voor Sorrentino om misschien wel zijn beste film tot op heden te presenteren aan het publiek: een kostbare weelde aan levenslessen en filmische schoonheid.

Trailer van <em>Youth</em>

Youth | 2015